אומנות ושעתוק.
ולטר בנימין, הוגה הדעות היהודי-גרמני, מסביר במסה המפורסמת שלו יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני, כיצד הטכנולוגיה המודרנית שינתה את אופי האומנות עצמה. הוא מסביר כיצד אבדה לאומנות "נוכחותה החד-פעמית במקום בו היא נמצאת", כיצד אבדה לה הילת החד-פעמיות בגלל האפשרות להעתיק אותה או לייצר אותה מראש במספר רב של העתקים. ולטר בנימין לא זכה להכיר בחייו מדפסות משולבות אך הן מהוות שלב נוסף באובדן הייחודיות של יצירות האומנות. מדפסות משולבות מאפשרות לכל אחד מאיתנו לסרוק תמונה של יצירת אומנות מפורסמת שהודפסה באיכות טובה בספר אומנות, ואז להדפיס אותה באיכות טובה. את התוצאה הסופית – הניתנת להשגה בכל בית – ניתן אז לתלות על קירות הסלון או חדר השינה. עם התפשטותן והשתכללותן של מדפסות משולבות אין צורך להסתפק יותר במגוון המצומצם של יצירות אומנות משועתקות המוצעות בשוק הקיים. כיום כל אחד יכול ליצור לעצמו שעתוק מתקבל על הדעת של אחת מיצירות האומנות של האמן האהוב עליו.
שעתוק ואינדיבידואליות.
ולטר בנימין כותב על גישת ההמונים אל האומנות ועל הפופולאריזציה של היצירה המושגת בזכות השעתוק. היבט נוסף של יכולות השעתוק הקיימות בחברה המודרנית בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית הוא האפשרות של פיתוח טעם אינדיבידואלי במקום ההיכנעות לטעם הדומיננטי. האינדיבידואל שיכול – בזכות הטכנולוגיה בכלל והתפתחותן של מדפסות משולבות בפרט – לייצר לעצמו שעתוק של יצירת אומנות בכוחות עצמו ובאמצעים נגישים לכל אחד, אינו צריך עוד להסתפק באופנה הדומיננטית ובטעמם של אחרים. אם בעבר היה עליו להסתפק באומנים הפופולאריים – שיקולים כלכליים הובילו לשעתוק נרחב של אומנים שנתפסו כנמכרים יותר ולהזנחת אלו שהיו נקנים רק על-ידי יחידים – כיום הוא איננו תלוי בהיצע הקיים והוא יכול ליצור לעצמו את השעתוק המבוקש. הופעתן של מדפסות משולבות בשוק וההתפשטות שלהם בבתים פרטיים יוצרת מצב שבו הטעם הפרטי איננו עבד לטעם הכללי. כשאנשים שונים משעתקים יצירות שונות של אומנים שונים, ניתן לצפות להתפתחות של מגוון רחב הרבה יותר ומגוון הרבה יותר של יצירות אומנות משועתקות. כך יכולות מדפסות משולבות לתרום להתפשטות של תופעה מעניינת: אומנות משועתקת המונית שמבוססת על טעם אישי ובחירה אינדיבידואלית של אנשים רבים ושונים.